Hurá! Vaša vysnívaná nehnuteľnosť už oficiálne patrí vám. Avšak, vedeli ste, že s nadobudnutím vlastníckeho práva k nehnuteľnosti sú spojené viaceré povinností, na ktoré vy, ako nový vlastník, nesmiete zabudnúť? Aké to sú? Prečítajte si článok a zistite viac.
Prečítajte si aj: Kto je povinný platiť daň z nehnuteľností a podať daňové priznanie v roku 2021?
Po podpise kúpnej zmluvy je potrebné vypracovať preberací/odovzdávací protokol, v ktorom sa uvedú presné stavy merateľných energií (teplej vody, studenej vody, tepla) a evidenčné čísla meračov. Odporúča sa, aby protokol obsahoval aj súpis odovzdaných kľúčov a ich počet (vstupná brána, byt/dom, poštová schránka, pivnica, garáž a i.) V protokole popíšte aj stav preberanej/odovzdávanej nehnuteľnosti, prípadne jej nedostatky. Platnosť protokolu potvrdí kupujúci aj predávajúci vlastnoručným podpisom.
Ako nový vlastník nehnuteľnosti máte povinnosť prihlásiť sa u správcu bytového domu (prípadne v spoločenstve vlastníkov bytov). Nezabudnite si so sebou vziať:
1.ZSE – Západoslovenská energetika – Elektrárne
Po odovzdaní nehnuteľnosti je predávajúci povinný odhlásiť sa z odberu elektrickej energie. Vy ako kupujúci, sa po jeho odhlásení, musíte na odber prihlásiť do 3 dní. Ak je vašim dodávateľom energie Západoslovenská energetika, môžete zavolať na zákaznícku linku, t.č. 0850 111 555 alebo ich môžete kontaktovať poštou na adresu: ZSE Energie , P.O. Box 325, 821 00 Bratislava 1.
2. SPP – Slovenský plynárenský priemysel – Plynárne
Ak je vašim dodávateľom plynu SPP, v deň odovzdania nehnuteľnosti spíšte Žiadosť o zmenu odberateľa na odbernom mieste. Žiadosť nájdete na www.spp.sk. Vyplnenú a podpísanú žiadosť môžete SPP doručiť elektronicky na e-mail zakaznickalinka@spp.sk alebo osobne na zákazníckom centre SPP.
Trvalý pobyt je povinný hlásiť každý občan, ktorý sa trvale nezdržiava v zahraničí. K trvalému pobytu sa môžete prihlásiť osobne na ohlasovni miestneho príslušného obecného, či mestského úradu alebo on-line cez portál www.slovensko.sk. Ak sa k TP prihlasujete online, budete potrebovať OP so zaručeným elektronickým podpisom (ZEP).
Pri prihlásení trvalého pobytu na ohlasovni v príslušnej mestskej časti potrebujete:
*Potvrdenie o súhlase vlastníkov sa nevyžaduje, ak sa prihlasuje:
Po splnení podmienok k vybaveniu TP, ohlasovňa na požiadanie vlastníkovi vydá potvrdenie o trvalom pobyte, a to za správny poplatok 5,00€. Na základe tohto potvrdenia je vlastník povinný vybaviť si občiansky preukaz na Oddelení dokladov Policajného zboru, a to do jedného mesiaca. Správny poplatok za podanie žiadosti o vydanie občianskeho preukazu (z dôvodu zmeny alebo zápisu nových údajov) je 4,50€.
Platiteľ úhrady je fyzická osoba, ktorá je evidovaná dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti ako odberateľ elektriny v domácnosti v odbernom mieste, pre spotrebu v byte alebo v rodinnom dome. Povinnosť platiť úhradu vzniká od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa fyzická osoba stala odberateľom elektriny.
Prihlásiť sa na platenie úhrady máte povinnosť do 30 dní od vzniku povinnosti platiť úhradu. Prihlásiť sa na úhradu RTVS je možné prostredníctvom online prihlášky, formulárom na ktorejkoľvek pobočke pošty, kontaktným formulárom, telefonicky alebo osobne na stránkovom pracovisku. Základná sadzba úhrady je 4,64€ za každý, aj začatý kalendárny mesiac. Úhrada RTVS sa platí platbou na účet RTVS alebo prostredníctvom služby SIPO (položka "Rozhlas a televízia RTVS"). Bližšie informácie nájdete na stránke RTVS.
Daňová povinnosť k dani z nehnuteľnosti vzniká, podľa § 18 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po zdaňovacom období, v ktorom sa daňovník stal vlastníkom nehnuteľnosti, ktorá je predmetom dane.
To znamená, že daňová povinnosť vzťahujúca sa na daň z nehnuteľností vám vznikla 1. januára 2021 v tom prípade, ak ste sa v roku 2020 alebo 1. januára 2021 stali:
V takomto prípade sa musíte do 31. januára 2021 nahlásiť na miestnom príslušnom obecnom, či mestskom úrade k plateniu dane z nehnuteľnosti a podať priznanie k dani z nehnuteľnosti. Všetko potrebné informácie týkajúce sa daní z nehnuteľnosti a priznania k nehnuteľnosti na rok 2021, sme pre vás spísali v tomto článku.
1. Prihlásenie sa k povinnosti platieb za komunálny odpad
Povinnosť platiť za komunálny odpad vám vzniká dňom vzniku práva užívať nehnuteľnosť (kúpou… ) alebo dňom vzniku trvalého alebo prechodného pobytu, podľa toho čo nastane skôr a to do 30 dní odo dňa, kedy tieto skutočnosti nastali. Povinnosť vybavíte na miestnom príslušnom obecnom alebo mestskom úrade.
2. Zmenu trvalého pobytu nahláste viacerým inštitúciám:
Zmenu TP musíte nahlásiť svojej banke, zamestnávateľovi a v prípade, že podnikáte aj Sociálnej poisťovni a podnikateľským registrom. V prípade, že vlastníte auto, zmenu adresy nahláste aj dopravnému inšpektorátu. Ak ste štátnym občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, zdravotnej poisťovni zmenu trvalého pobytu hlásiť nemusíte. V opačnom prípade musíte zdravotnej poisťovni zmenu nahlásiť do 8 dní.