Vo svete realít sa pohybujem už 10 rokov. Mám dlhoročné skúsenosti a nadobudnutú odbornosť. Je to pre mňa práca, ktorá ma veľmi baví a napĺňa. Uprednostnila som ju pred „istou“ prácou v prosperujúcej nadnárodnej spoločnosti a bol to najlepší krok, ktorý som mohla urobiť a posunúť sa ďalej.
K tejto práci ma priviedol pocit potreby vlastnej regulácie môjho pracovného času a potreba pracovať s radosťou a nadšením. Vyhovuje mi viac pracovať v poobedných hodinách ako v skorých ranných. Na tejto práci ma najviac baví neustále spoznávanie nových ľudí, nových príbehov a hlavne spoznávanie „príbehov“ nehnuteľností a objavovanie tajomstiev, ktoré ukrývajú. Každá nehnuteľnosť je jedinečná, má svoj vlastný príbeh. Ak by som sa nevenovala realitám, venovala by som sa reštaurovaniu nábytku a iste uznáte, že tieto dve profesie sa v podstate dopĺňajú.
Zvykla som si, ale často bojujem s prístupom ľudí, ktorých sebavedomie siaha tak vysoko, že sa naň nedá ani dovidieť. Táto vlastnosť sa odzrkadľuje na ich správaní a kazí dobrý pocit z konkrétneho obchodu. Na druhej strane nie je ani výhodou pracovať s klientom, ktorý sa nevie presne a jasne sa vyjadriť, je si neistý. Ja nie som manipulátor a nie je mi prirodzené vyvíjať tlak na ľudí.
Snažím sa poskytovať klientom nadštandardný servis. Tak ako si ľudia vyberajú lekára či kaderníka, ja ponúkam spoluprácu na takej úrovni, aby si za realitného makléra vybrali mňa. Veľmi často sa mi to darí, o čom svedčí, že ma klienti oslovujú opätovne. Som empatická a snažím sa pochopiť nastavenie každého klienta. Klient sa potrebuje vyrozprávať zo svojich pocitov, veď veľakrát sa mu predajom, či kúpou mení celý život. Som veľmi dobrým poslucháčom. Klientom dávam pocítiť, že predávajúci aj kupujúci sú pre mňa rovnakým partnerom, čo kupujúci vždy ocení, nakoľko do predaja vchádzajú jeho financie. Poskytovanie popredajného servisu je pre mňa samozrejmosťou.
Počas kariéry maklérky som zažila veľa vtipných a nezabudnuteľných príhod, niektoré sa nedajú ani publikovať. Hlavne starší klienti veľmi často pohostia, pripravia chlebíčky, upečú koláčik, pripravia malú hostinu. Dostala som veľa ponúk od klientov. Počínajúc ponukou od staršej pani, aby som sa k nej nasťahovala, až po serióznu ponuku na sobáš :-)
Úspešný maklér musí ponúkať nadštandardný servis a prístup, musí vzbudzovať dôveru. Zapôsobiť ako profesionál si vyžaduje byť vždy pripravený na maximum. Hlboké znalosti ho musia priviesť k poznaniu, do ktorých realitných obchodov vloží svoju energiu a naopak (čo je veľmi dôležité), ktoré obchody predstavujú len jeho stratu času. Toto poznanie zvyšuje šancu na úspech. A hlavne, úspešný maklér je ten, ktorý musí vložiť pri predaji dobrú emóciu do ponúkanej nehnuteľnosti tak, aby zaujala.
Za svoj najväčší úspech považujem, hneď vo svojich začiatkoch, predaj rodinného domu behom pár hodín. Od vzatia do ponuky a nájdenia záujemcu prebehlo pár hodín a keďže kupujúci kupoval dom v hotovosti, na druhý deň boli kúpne zmluvy na katastri a peniaze u majiteľa na účte. A do tohto konkrétneho predaja vložila dobrú emóciu samotná nehnuteľnosť.
Pandémia nás zasiahla všetkých. Zo začiatku to bol „šok“, na chvíľu sa realitný svet akoby zastavil, ale momentálne sa všetko rozbehlo. Samozrejme, biznis je ovplyvňovaný rôznymi nariadeniami, obmedzeniami a obavami klientov z „bezpečných“ obhliadok, ale záujem o nehnuteľnosti je stále veľký. Jediné, čoho sa obávam (kvôli klientom), že dopadom pandémie bude aj potreba predaja nehnuteľností klientov neschopných si vlastnú nehnuteľnosť udržať.
Človek, ktorý vstupuje do sveta realít, v ktorom chce pracovať, si musí uvedomiť, že sa to dá len krok po kroku. Niektorí sa s danosťami pre túto profesiu narodili, iní sa to musia naučiť. Všetci si ale musia veľa vecí naštudovať, venovať zo začiatku veľa času každému detailu a hlavne učiť sa klásť správne otázky. Samozrejme, každý by chcel lusknutím prstov zbohatnúť, ale ja by som im odkázala, aby sa nebránili menším obchodom na začiatku ich kariéry. Každý z nich bude pre nich veľkou skúsenosťou.